Marchew - pełna zdrowia

Fot.: Thinkstockphotos.com

Wartości odżywcze:

Wartości odżywcze marchwi (w 100 g)

Wartość energetyczna - 41 kcal

Białko ogółem - 0.93 g

Tłuszcz - 0.24 g

Węglowodany - 9.58 g (w tym cukry proste 4.74)

Błonnik - 2.8 g

Witamina C – 5.9 mg

Tiamina – 0.066 mg

Ryboflawina – 0.058 mg

Niacyna - 0.983 mg

Witamina B6 - 0.138 mg

Kwas foliowy - 19 µg

Witamina E – 0.66 mg

Witamina K - 13.2 µg

Wapń – 33 mg

Żelazo - 0.30 mg

Magnez - 12 mg

Fosfor - 35 mg

Potas - 320 mg

Sód – 69 mg

Cynk - 0.24 mg

Fot.: Wikimedia Commons

Marchew jest jednym z głównych źródeł beta-karotenu – przeciwutleniacza, uważanego za jeden z najefektywniejszych środków przeciwnowotworowych. W badaniach udowodniono że właśnie beta – karoten może obniżyć występowanie takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku i pęcherza moczowego.

Badacze z University of York przeprowadzili studia które potwierdzają tezę, że częste spożywanie marchewki zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na raka prostaty. Wszystko dzięki zawartości innego związku o działaniu antynowotworowym - kwasowi retinowemu, który jest metabolitem witaminy A.

Kolejną substancją której obfite źródłem jest marchewka, to falkarinol który również ma udowodnione działanie antynowotworowe. Falkarinol można znaleźć także w selerze, pietruszce i innych warzywach.

Fot. Wikmedia Commons

Przyrządzaj marchewkę w całości!

Studia dowiodły że zawartość wartościowego falkarinolu w rozdrobnionej marchewce spada o 25% w stosunku do warzywa przyrządzanego w całości. Krojąc marchew zwiększamy powierzchnię narażoną na działanie wysokiej temperatury co finalnie powoduje utratę większej ilości składników odżywczych. Jeśli przygotujemy ją w całości, zamkniemy w środku nie tylko składniki odżywcze, ale również smak.