WARZYWA

Wędzone warzywa? – A czemu nie.

Jako pasjonaci wędzenia i „kulinarni awanturnicy” – postanowiliśmy spróbować i … wyszło świetnie.

W naszej ofercie co i rusz pojawiają się nowości – o nich będziemy informować na bieżąco – jednak stale w menu mamy:

Czerwone buraki

Znane i lubiane jako barszcz, botwinkowa, ćwikła, zasmażane czy niekiedy marynowane – są wschodzącą gwiazdą EkoLove POLE. Moi drodzy – parafrazując pewien film – „… burak wraca i to w wielkim stylu”.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o burakach i ich wpływie na organizm - kliknij na zdjęcie powyżej.

Marchewka

Warzywo od lat utożsamiane z handlem i … erotyzmem. Falliczny kształt i słodycz – zostają przełamane głębokim dymnym smakiem dymu z moreli i wiśni.

Marchewka jest powszechnie dostępnym warzywem o intensywnym, żółtopomarańczowym zabarwieniu. Często spotykamy ją w najróżniejszych daniach lub jako składnik popularnych soków. Obecnie znamy ponad 60 odmian marchwi jadalnej, z których najpopularniejszymi są lenka, karota i amsterdamka. Istnieje też marchew dzika o białym lub żółtym zabarwieniu.

Znaleźć w niej możemy witaminę A, C, witaminy z grupy B, a także witaminę E, H, K oraz PP. Nie brak też składników mineralnych takich, jak wapń, potas, sód, żelazo, miedź, fosfor, magnez, cynk i kobalt. Zawiera też kwas foliowy, kwas jabłkowy, inozytol oraz pektyny. Dzięki obecności dużej ilości błonnika, marchewka pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii.

Marchew ma bardzo pożądany wpływ na naszą skórę - delikatnie wygładza zmarszczki i nadaje skórze intensywniejszą barwę - dzięki czemu poleca się ją latem, gdy się opalamy. Inną zaletą marchwi - chyba najlepiej nam znają - jest jej korzystny wpływ na nasze wzrok. Zawdzięczamy to obecności beta-karotenu. Ten sam związek ma jednak też i inne właściwości. Przyczynia się m.in. do ochrony przed drobnoustrojami. Ma także działanie antyoksydacyjne i wzmacniające odporność.

Warto zwrócić uwagę na obecność w marchewce inozytolu. Związek ten jest głównym składnikiem lecytyny, funkcjonuje jako substancja lipotropowa (tzn. związek, który zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i cholesterolu w wątrobie). Jeżeli wątroba staje się nadmiernie obciążona przez tłuszcz i cholesterol, upośledzeniu ulegają liczne jej funkcje, co koniec końców negatywnie odbija się na całym organizmie. Przypuszcza się też, że niedobór inozytolu w organizmie może być przyczyną niepłodności u mężczyzn.

Marchewkę najlepiej spożywać na surowo. Jest wówczas najbardziej wartościowa, choć ceną za to jest jej większa ciężkostrawność. Ugotowana staje się o wiele bardziej lekkostrawna, dzięki czemu mogą ją jeść już malutkie dzieci. Obróbka termiczna sprawia jednak, iż traci ona część swoich wartości odżywczych.

Zdjęcie powyżej otwiera łącze do dalszych informacji.

Dynia

Dynie – nie tylko wypełnione świeczkami mogą robić wrażenie. Różnorodność ich odmian gwarantuje fantastyczną zabawę teksturami jedzenia. Słodycz tegoż owocu (warzywa) stanowi świetne uzupełnienie sera, którym często wypełniamy nasze dynie.

Melon

Melon – niedawny przybysz na nasze stoły – zaskarbił sobie łaski swoim nienarzucającym się smakiem. Wypełniony serem – czy (wegetarianie zakryjcie oczy) otulony szalem z naszej wędzonej szynki, przybrany kiełkami … nic więcej nie trzeba pisać.

fot. (c) 2005 Jérôme SAUTRET

Batat lub botanicznie wilec ziemniaczany – to wg Wikipedii gatunek byliny należący do rodziny powojowatych, inne nazwy: patat, kūmara lub słodki ziemniak. Pochodzi z Ameryki Południowej i Ameryki Środkowej. Nieznany jako roślina dzika – jednakże jest popularną rośliną uprawną w strefie tropikalnej.

Słodkie ziemniaki są rzadkością na polskich stołach. Niesłusznie, gdyż bataty mają wiele  wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Bataty są źródłem karotenoidów, ze szczególnym uwzględnieniem poprawiającej wzrok luteiny. Zawierają również likopen, który zmniejsza ryzyko rozwoju chorób serca.

Więcej informacji o tym ciekawym warzywie – można uzyskać klikając na zdjęcie batatów.

Koper włoski, inaczej fenkuł, dzięki swoim właściwościom leczniczym już dawno znalazł zastosowanie w medycynie naturalnej. W starożytnej Grecji i Rzymie stosowano go przeciw kolkom, bólom głowy i w chorobach skóry. Podobno gladiatorzy tuż przed walką nacierali swoje mięśnie wyciągiem z nasion fenkułu, gdyż wierzyli w ich wzmacniające działanie. Obecnie nasiona kopru włoskiego i zawarty w nich olejek wykorzystuje się m.in. w dolegliwościach układu pokarmowego. Powszechnie stosuje się herbatkę z owoców kopru włoskiego na wzdęcia, a także na kolki u niemowląt. Z kolei w kuchni zastosowanie znalazły bulwy kopru włoskiego, które również zawierają wiele prozdrowotnych substancji (zwłaszcza potas, witaminę K i C).